Najlepsze Niezależne Krótkie Filmy Świata
12. edycja / 26 Listopada - 3 Grudnia 2018
 

Grand Off - Najlepsze Niezależne Krótkie Filmy Świata


Grand OFF – Najlepsze Niezależne Krótkie Filmy Świata to najważniejsza inicjatywa promująca kino niezależne w Polsce oraz jedna z najważniejszych tego typu idei na świecie.

Celem Festiwalu jest nagrodzenie wybitnych i wyjątkowych niezależnych produkcji filmowych. Realizację tego celu zapewnia skrupulatny proces nominacji zgłoszonych produkcji przez członków Kapituły Grand OFF – przedstawicieli środowisk filmowych z 28 krajów świata. W tym roku wybór nominowanych filmów był niezwykle trudny – do konkursu nadesłano ponad 1400 zgłoszeń z 87 krajów.

Stałym punktem każdej edycji festiwalu stały się pokazy nominowanych i nagrodzonych filmów, które odbywają się w tym roku w kinie LUNA, a także uroczysta Gala, podczas której autorom najlepszych niezależnych krótkich filmów świata wręczone zostaną statuetki. Tydzień po warszawskim przeglądzie nagrodzone filmy prezentowane będą w ponad 50 miastach Polski.

Początkowo filmy z Europy nominowane były w 9 kategoriach: reżyseria, scenariusz, zdjęcia, montaż, aktor, aktorka, najlepsza fabuła, najlepszy dokument oraz najlepsza animacja. W roku 2008 powstała dodatkowa kategoria – najlepszy film pozaeuropejski. Ze względu na ogromne powodzenie, jakim cieszyła się nowa kategoria, a także bardzo ciepłe przyjęcie przez członków kapituły Grand OFF oraz polską widownię, postanowiliśmy otworzyć podwoje honorowych nagród Grand OFF na filmy nadsyłane z całego świata. W ten sposób, Grand OFF – Europejskie Nagrody Filmów Niezależnych stały się Grand OFF – Światowymi Nagrodami Filmów Niezależnych, a następnie Grand OFF – Najlepszymi Niezależnymi Krótkimi Filmami Świata. W ubiegłym roku pojawiła się także 10. kategoria scenografia i kostiumy, której pomysłodawcą jest Allan Starski, członek kapituły od 2013 r.

Od 2009 roku kapituła przyznaje także nagrodę za Całokształt Twórczości dla filmowca, który przez całe swoje życie wiernie realizuje ideę kina niezależnego. Twórczość tego honorowego gościa festiwalu ma stanowić dla innych twórców niezależnych jasną wytyczną kierunku, w którym należy podążać, a także pomagać precyzować przesłanie Grand OFF. W tym roku nagrodę tę otrzymają dwie wybitne postaci polskiego kina: reżyser filmowy i teatralny, pisarz, poeta, malarz – Lech Majewski oraz ceniony aktor polski – Janusz Gajos. Gratulujemy!

Festiwal Grand OFF to w końcu wrota do magicznego świata filmu niezależnego, do którego serdecznie zapraszamy koneserów sztuki filmowej, wytrawną widownię oraz filmowców z całego świata!

http://www.zaiks.org.pl/wydarzenia,309

Kino niezależne w BCK


Po raz czwarty w Biłgorajskim Centrum Kultury odbyła się projekcja pierwszej części filmów nagrodzonych podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu Grand OFF. 23 lutego biłgorajscy kinomani obejrzeli sześć filmów, nagrodzonych w kilku kategoriach.

Już czwarty raz Klub Filmowy "OKOło Filmu" zorganizował projekcję filmów nagrodzonych na Festiwalu Grand OFF - Najlepsze Niezależne Filmy Świata. Publiczność nie zawiodła i w wypełnionej sali kameralnej trzeba było dostawiać krzesełka. - C ieszę się, z dzisiejszej frekwencji. Kino niezależne to filmy "ciężkie", często temat przedstawiony jest w niestandardowy sposób. Jak widać jest zapotrzebowanie w Biłgoraju na takie kino. Festiwal Grand OFF zawitał do naszego miasta dzięki stowarzyszeniu Noodles Stage, które nawiązało współpracę z Fundacją Cinema Art, gospodarza festiwalu. BCK kontynuuje tę współpracę. Dzisiaj obejrzeliśmy połowę filmów nagrodzonych w ubiegłym roku. Na projekcię drugiej części zapraszam w połowie marca - mówi Andrzej Klucha z Biłgorajskiego Centrum Kultury.

Początkowo filmy z Europy nominowane były w 9 kategoriach: reżyseria, scenariusz, zdjęcia, montaż, aktor, aktorka, najlepsza fabuła, najlepszy dokument oraz najlepsza animacja. W roku 2008 powstała dodatkowa kategoria – najlepszy film pozaeuropejski. Ze względu na ogromne powodzenie, jakim cieszyła się nowa kategoria, a także bardzo ciepłe przyjęcie przez członków kapituły Grand OFF oraz polską widownię, postanowiliśmy otworzyć podwoje honorowych nagród Grand OFF na filmy nadsyłane z całego świata. W ten sposób, Grand OFF – Europejskie Nagrody Filmów Niezależnych stały się Grand OFF – Światowymi Nagrodami Filmów Niezależnych, a następnie Grand OFF – Najlepszymi Niezależnymi Krótkimi Filmami Świata. W ubiegłym roku pojawiła się także 10. kategoria scenografia i kostiumy, której pomysłodawcą jest Allan Starski, członek kapituły od 2013 r.

Pierwsza część nagrodzonych filmów to: "Asta" - najlepsza scenografia, "Smutne potwory" - najlepsza reżyseria, "Automatic Fitness" - najlepsza animacja, "Cold Bones" - najlepsza fabuła, "Happy Thoughts" - najlepszy montaż, "Azurite" - najlepsza scenografia. Podczas kolejnej projekcji, zaplanowanej w połowie marca, widzowie obejrzą filmy nagrodzone w kategoriach: najlepszy film polski, najlepsza aktorka, najlepszy scenariusz, najlepszy aktor, najlepszy dokument, najlepsza reżyseria.

http://www.bilgorajska.pl/aktualnosc,11447,0,0,0,Kino-niezalezne-w-BCK.html

Grand Off - najlepsze niezależne krótkie filmy świata


Odbywający się w Warszawie Festiwal filmów krótkich Grand Off jest międzykulturowym zbiorem bardzo różnych narracji i form, polem dyskusji wielu punktów widzenia, zawartych w jedenastu (od tego roku dodatkowa kategoria najlepszy film polski) nagradzanych kategoriach. Pozwala na wgląd nie tylko w rzeczywistość indywidualnych bohaterów ale i społeczeństw. W tym roku w szranki stanęło ponad 1800 filmów z dziewięćdziesięciu pięciu krajów, zarówno kameralne kino niezależne jak i projekty wysokobudżetowe.

- W tym roku zauważalnym nurtem podczas selekcji filmowych było kino dotykające współczesnej duchowości, wielkich narracji i to nie, do czego przygotowują nas media, z punktu widzenia formuły płaskiego i pełnego stereotypów dyskursu. Religijnego ekstremizmu czy molestowania dzieci. Widzenie pogłębione i nieuprzedzone. Raczej jest to opowieść o duchowości z perspektywy antropologicznej niczym w twórczości Andrieja Zwiagincewa czy Krzysztofa Kieślowskiego. Przenikają się tu opowieści o różnych uniwersalnych kategoriach, islam krzyżuje się z chrześcijaństwem, chrześcijaństwo przyjmuje nową formułę pod wpływem wierzeń plemiennych - mówią organizatorzy impezy.

W ciągu pięciu festiwalowych dni widzowie będą mieli możliwość wejścia w kulturę innych krajów, spojrzenia oczami bardziej lub mniej znanych artystów i poznania sztuki, która z jednej strony jest wspólna a z drugiej dla każdego z nas inna. Jak co roku filmy rywalizują o nagrody Grand OFF w kategoriach: najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia, najlepszy montaż, najlepsza aktorka, najlepszy aktor, najlepszy dokument, najlepsza fabuła, najlepsza animacja, najlepsze kostiumy i scenografia oraz nagrody specjalne. W tym roku organizatorzy festiwalu postanowili przyznać nagrodę w nowej kategorii – najlepszy film polski.

Festiwal Grand OFF odbywał się będzie w dniach 3–7 grudnia w warszawskim kinie Luna. Dokładny harmonogram projekcji filmowych oraz spotkań i wydarzeń okołofestiwalowych znajduje się na stronie internetowej festiwalu www.grandoff.eu.

 

 

http://legalnakultura.pl/pl/strefa-wydarzen/polecamy/news/1914,grand-off-najlepsze-niezalezne-krotkie-filmy-swiata

Festiwal Grand Off


Grand OFF – Najlepsze Niezależne Krótkie Filmy Świata to najważniejsza inicjatywa promująca kino niezależne w Polsce oraz jedna z najważniejszych tego typu idei na świecie..

Celem Festiwalu jest nagrodzenie wybitnych i wyjątkowych niezależnych produkcji filmowych. Realizację tego celu zapewnia skrupulatny proces nominacji zgłoszonych produkcji przez członków Kapituły Grand OFF – przedstawicieli środowisk filmowych z 28 krajów świata. W tym roku wybór nominowanych filmów był niezwykle trudny – do konkursu nadesłano ponad 1400 zgłoszeń z 87 krajów. Stałym punktem każdej edycji festiwalu stały się pokazy nominowanych i nagrodzonych filmów, które odbywają się w tym roku w kinie LUNA, a także uroczysta Gala, podczas której autorom najlepszych niezależnych krótkich filmów świata wręczone zostaną statuetki. Tydzień po warszawskim przeglądzie nagrodzone filmy prezentowane będą w ponad 50 miastach Polski.

Początkowo filmy z Europy nominowane były w 9 kategoriach: reżyseria, scenariusz, zdjęcia, montaż, aktor, aktorka, najlepsza fabuła, najlepszy dokument oraz najlepsza animacja. W roku 2008 powstała dodatkowa kategoria – najlepszy film pozaeuropejski. Ze względu na ogromne powodzenie, jakim cieszyła się nowa kategoria, a także bardzo ciepłe przyjęcie przez członków kapituły Grand OFF oraz polską widownię, postanowiliśmy otworzyć podwoje honorowych nagród Grand OFF na filmy nadsyłane z całego świata. W ten sposób, Grand OFF – Europejskie Nagrody Filmów Niezależnych stały się Grand OFF – Światowymi Nagrodami Filmów Niezależnych, a następnie Grand OFF – Najlepszymi Niezależnymi Krótkimi Filmami Świata. W ubiegłym roku pojawiła się także 10. kategoria scenografia i kostiumy, której pomysłodawcą jest Allan Starski, członek kapituły od 2013 r.

Od 2009 roku kapituła przyznaje także nagrodę za Całokształt Twórczości dla filmowca, który przez całe swoje życie wiernie realizuje ideę kina niezależnego. Twórczość tego honorowego gościa festiwalu ma stanowić dla innych twórców niezależnych jasną wytyczną kierunku, w którym należy podążać, a także pomagać precyzować przesłanie Grand OFF. W tym roku nagrodę tę otrzymają dwie wybitne postaci polskiego kina: reżyser filmowy i teatralny, pisarz, poeta, malarz – Lech Majewski oraz ceniony aktor polski – Janusz Gajos. Gratulujemy!

Festiwal Grand OFF to w końcu wrota do magicznego świata filmu niezależnego, do którego serdecznie zapraszamy koneserów sztuki filmowej, wytrawną widownię oraz filmowców z całego świata! Źródło: materiały prasowe organizatora

Magdalena_N, 3.12.2015r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Krótko i niezależnie: Grand OFF 2015

Próby bliskości


Nie sposób nie docenić tej inicjatywy i jej rozmachu. Grand Off to potężny przegląd światowego kina offowego, który odbył się w Warszawie już po raz dziewiąty.

Selekcjonerzy wybrali 54 filmy z 95 krajów spośród aż 1800 nadesłanych tytułów. Przyznane przez 70 członków Kapituły Grand Off nagrody świadczą o pasji do kina i gotowości – z reguły młodych twórców – do wręcz morderczej pracy, często w trudnych warunkach finansowych.

Przeglądając listę nagrodzonych filmów można odnieść wrażenie pewnej zachowawczości kapituły. Ale można też to tłumaczyć inaczej. Widownia i twórcy spragnieni są realności, choćby była ona na pozór podszyta banałem, albo balansowała na jego krawędzi. Jak w filmie „Brat” (Bruder, 2014, nagroda za scenariusz) młodego niemieckiego reżysera o polskich korzeniach, Jarka Dudy. Prosta, trzyaktowa kompozycja, wyrazista charakterystyka bohaterów, poruszająca prawda ich relacji, unikająca pokusy łatwiej czułostkowości. A otaczający tytułowych braci świat nie jest – jak to często we współczesnym kinie bywa – jakąś groźną, mającą budzić lęk, niezbyt przekonującą, bo nazbyt dobrze znaną, konwencjonalną dekoracją. Duda skutecznie uciekł od niebezpieczeństwa nakręcenia kolejnego horroru o współczesności, opartego na uczuciowym szantażu, siłą wymuszającego na widowni przestrach i wzruszenie. Film sugestywnie ukazuje scenerię portowego Hamburga – miasta odstręczających blokowisk, podejrzanych składów portowych i jeszcze bardziej podejrzanych interesów. Ale żadnego napawania się nędzą, żadnych prostych tłumaczeń sytuacji bohaterów, z ducha zaangażowanego kina społecznego. Filmowi nadaje dynamikę doskonała gra aktorska. Oto dwaj bracia: początkujący, ale obiecujący gangster z inklinacją do przemocy i jego uparty młodszy brat wychowany przez matkę, a po jej śmierci przebywający w domu dziecka przypominającym więzienie. Młodszy wytrwale zabiega o względy starszego, widzi w rodzinnej więzi, która wbrew pozorom nie do końca wygasła, szansę dla siebie, a może dla nich obu. Duda stawia na rzeczowość, która nie wyklucza rodzącego się wzruszenia, jak w subtelnej scenie zabawy zdalnie sterowanym modelem helikoptera.

Podobna cenna bezpośredniość tonu cechuje film Michała Szcześniaka, nagrodzony w kategorii dokument „Punkt Wyjścia” (2014), opowiadający o narodzinach niezwykłej więzi pomiędzy skazaną za zabójstwo młodą kobietą, a o wiele od niej starszą schorowaną, przykutą do wózka podopieczną, którą w ramach resocjalizacji się opiekuje. Ta historia aż się prosi o przewidywalny happy end, łatwo krzepiącą puentę rodem z telewizyjnego reportażu, lecz nic takiego na szczęście nie następuje. Jest za to obraz spotkania, bo przecież nie zderzenia, dwóch odmiennych perspektyw życiowych, dwóch intrygujących osobowości. Zapis celnie oszczędny, a przez to fascynujących i niejednoznacznych.

Zapisem innego, dramatycznego w skutkach spotkania był brytyjski film „Happy Thoughts” (2014, reż. Layke Anderson). Na pozór wydawać się mógł przede wszystkim karkołomnym ćwiczeniem warsztatowym, sugestywnym, świadomie operującym na granicy maniery. Ale to właśnie wysmakowana, wręcz brawurowa forma zdecydowała nie tylko o sugestywności hipnotycznych obrazów, ale i o nadaniu głębszych sensów banalnej na pozór historii erotyczno-uczuciowego trójkąta. Utwór otwiera cytat z „Piotrusia Pana” J.M. Barrie’ego i ten trop prowokuje do interpretacji filmu jako przypowiastki o słusznej karze na mężczyźnie-dziecku wikłającemu się równolegle w dwa intensywne związki. Ale wizjonerska wyobraźnia i przemyślana struktura montażu sprawiają, że można uznać film za ironiczne studium narcystycznej współczesnej kultury, pozbawione jednoznaczności. Bo bohaterowie kryją własne tajemnice, a punkt widzenia co chwilę się zmienia. Można podejrzewać, że świadomość i wyobraźnia dwóch młodych kobiet i mężczyzny zniekształcają rzeczywistość, a może nawet mamy do czynienia z fantazją o dramatycznym rozwiązaniu skomplikowanego psychologicznego węzła? Anderson zaskoczył przede wszystkim tym, że oniryczny klimat i wizualna zuchwałość nie zabijają psychologicznej wiarygodności, a przeciwnie – wzmacniają ją. Ponieważ chęć przedarcia się do drugiego człowieka nabiera tu dramatycznego, a nie melodramatycznego charakteru. Udręka raniących się wzajemnie ludzi nie ulega wątpliwości. Ich widoczna, zaskakująco dotkliwa desperacja, podszyta okrucieństwem, całkowicie przekonuje. A to dlatego, że można podejrzewać, iż wystylizowana forma jest próbą ucieczki przed dotkliwie bolesnymi problemami, związanymi z niemożnością przedostania się ku drugiemu człowiekowi.

O tym właśnie mówiła zaskakująco duża część filmów przeglądu – o konieczności, choćby i na pozór daremnego, wysiłku nawiązania kontaktu i bliskości z tym drugim. O próbach, które bez ustanku trzeba podejmować. Bo rezygnacja, bezruch oznaczają prawdziwą klęskę.

Tomasz Jopkiewicz

Zgłoś swój film do kolejnej edycji festiwalu:

Organizatorzy:

Dotacje:

   

Organizator:
Fundacja Cinema Art
ul. Puławska 61 / 02-595 Warszawa